Menü Bezárás

Diákjaink a Felvidéken

A Határtalanul! pályázat elnyerése után három hetedik osztályunk diákjai nagy örömmel és lelkesedéssel készültek a kora tavaszi felvidéki kirándulásra, mely során elsősorban a Szepességben barangoltunk, Rákócziak és Szapolyaiak nyomán. A program célja az volt, hogy a 25 tanulónk és három kísérőtanárunk: Rita néni, Petra néni és Viktor bácsi, osztálykiránduláson vegyen részt a Felvidéken. Így személyes tapasztalatokat szereztünk a határainkon túl élő magyar honfitársainkról. S kirándulásunk másik sarkalatos pontja az volt, hogy gyönyörködhettünk kulturális, építészeti és természeti örökségünkben.
Az utazást hosszas felkészülés előzte meg, öt tanár előadásaiból ismerkedtek meg a gyerekek felvidék történelmével, irodalmával, földrajzával, gasztronómiájával s tanultak kuruc nótákat. Az előkészítő szakaszban jártunk a Magyarság Házában a Mi, magyarok kiállításon is.

Március 15-én, szerdán, reggel hétkor indultunk útnak, hogy együtt emlékezzünk rozsnyói diákokkal és tanáraikkal a Fábry Zoltán Alapiskolában és Szakközépiskolában. Nagyon megható ünnepi műsorral készültek számunkra az ottani tanulók; s a megemlékezés után mi is átadtuk ajándékainkat, egy mindegyikünk által aláírt focilabdát és magyar csokikat. Ezek után harapnivalóval vártak minket: apró, nemzeti színű szendvicsekkel és finom süteményekkel, üdítőkkel. Mielőtt továbbindultunk, körülnéztünk Rozsnyó városában és megkoszorúztuk a városi Kossuth szobrot is.

Csoportunk Tátra Lomnicon szállt meg, szállodánk a szemet gyönyörködtető Tátra hegység ölelésében volt. A hotel otthonosságával és finom étkeivel a szívünkhöz nőtt. S tökéletes helyszín volt, hogy a túráink után kipihenjük fáradalmainkat. Sőt, második este kis esti sétára indultunk Rita nénivel, hogy jobban felfedezhessük a környéket, mert itt nem sok időnk volt szétnézni.

A legnagyobb élmény sok diákunknak a betléri Andrássy vadászkastély meglátogatása volt. A gyönyörű szobákon, bútorokon kívül bebarangoltuk a hatalmas angolparkot is. Sőt, láthattunk itt kitömött és preparált elefántfejet, medvéket, krokodilokat, és három múmiát is: két egyiptomit és egy bebalzsamozott Andrássy grófnőt is.

Túráztunk a Tátrában, ahol a bélai cseppkőbarlang megnézése volt a célunk, bevettük a szepesi várat; és jártunk a magyar történelemben fontos, nagyobb városokban is: Eperjesen, Iglón, Szepeszombaton, Késmárkon. Lőcsén ellátogattunk a régi városházához és fotózkodtunk a szégyenketrecnél. Kassán pedig Rákóczi fejedelem nyomait kutattuk a Rodostói házban és a kuruc fejedelem sírjánál a kassai dómban, valamint ellátogattunk Márai Sándor szülőházához is.

Sok élménnyel gazdagodva tértünk haza péntek este Budapestre, de visszavágyva a Felvidék csodás tájaira.

(Képgaléria)

(A Józsefváros.hu cikke a kirándulásról)